Een aantal weken geleden had ik een reeks artikelen geschreven aan de bedrijven zelf. Zo schreef ik over bedrijven die nooit hun mails beantwoorden of dat wij bloggers niet aan gratis reclame doen. Ik kwam laatst in contact met een bedrijf voor een samenwerking. Dit bedrijf had mijn artikelen gelezen, wat natuurlijk ook de bedoeling was. Van verschillende meningen kan je natuurlijk leren. Dit bedrijf had natuurlijk wel het een en ander te zeggen over mijn artikelen en was het deels hier niet mee eens. Uiteindelijk kwamen we tot het oordeel dat het bedrijf niet perfect is, maar natuurlijk de blogger zelf ook niet. Bekijk dus zeker even dit blog advies.
Blog advies
Ik kreeg een aantal voorbeelden doorgestuurd van bloggers die dit bedrijf hadden gemaild. Ik zeg niet dat alle bloggers zo zijn. Ik weet van mijzelf dat ik nooit zou durven om zo een bedrijf aan te spreken en ik weet ook dat er heel veel bloggers net als mij zijn. Toch valt hier wel het een en ander over te leren. Ik zeg trouwens niet dat deze voorbeelden waar zijn, maar ik zeg ook niet dat deze voorbeelden niet waar zijn.
– Zo heeft dit bedrijf van een mama-blogger de volgende zin ontvangen naar aanleiding van een verzoek tot een samenwerking voor een product review over producten met een waarde van meer dan € 100,-: “Als je maar niet denkt dat je wegkomt met alleen het toesturen van producten, je moet betalen voor een blog!” – Oh… eh… pardon. Ik vroeg gewoon of je interesse in een samenwerking had hoor.
Kijk het is niet helemaal normaal om zo te reageren. Je kan dit natuurlijk om een normale toon zeggen dat je ook graag betaald wilt worden voor de samenwerking en als ze dit niet kunnen of natuurlijk niet willen, dan heb je helaas geen interesse in een samenwerking.
Lees tip:Â Samenwerken met bedrijven | Zo doe je dat!
– Van een 16-jarige: “Hallo, ik heb een blog. Stuur me gratis producten anders hack ik je website. Ik weet hoe dat moet.” – Hmm volgens mij zijn “samenwerken” en “chantage” twee verschillende dingen.
Het zinnetje ‘van een 16-jarige’ vind ik een beetje vreemd. Ik ben zelf zestien jaar oud en het lijkt nu net of alle zestien jarige bloggers of überhaupt alle zestien jarige zo zijn. Oké, het is wel een beetje vreemd dat je een bedrijf gaat mailen met de dreiging om een website te hacken. Alleen maar voor gratis producten. Ik heb hier een beetje mijn vraagtekens bij.
Nog meer blog advies..
– Van een 13-jarige aanstormende, wereld-veroverende, blogger: “Ik zit er over na te denken om een blog te beginnen. Kunt u wat spullen naar mij toe sturen? Dan heb ik in ieder geval al wat liggen voor als ik wil beginnen.” – Ja, natuurlijk, doe ik. Het geld groeit immers op mijn rug.
Kijk, dit is een beetje onwetendheid. Ik denk dat deze 13-jarige beginneling denkt dat je moet bloggen voor gratis producten. Ook denkt zij waarschijnlijk dat we dan ook maar alles gratis kunnen krijgen en daar helemaal niets voor hoeven te doen.
– Van een 21-jarige Belgische blogger: “Graag zou ik uw producten promoten. U kunt het sturen naar (…..). Ik accepteer geen pakketten met een waarde onder de € 75 nu het mij als blogger gewoon is alles gratis te verkrijgen en de keuze te hebben waar ik over blog.” – Oke, leuk voor je.
Ehh.. Deze klinkt een beetje ongeloofwaardig. Ik denk niet dat als je een beetje een goed verstand hebt zou zeggen ‘nu het mij als blogger gewoon is alles gratis te verkrijgen en de keuze te hebben waar ik over blog’.
Kijk, ik zeg niet dat je niet bepaalde eisen mag stellen, maar het bedrijf zelf mag ook eisen stellen. Ook zeg ik niet dat alle bloggers zo zijn, maar er zijn waarschijnlijk wel ergens op de wereld bloggers die zo zijn. We horen hier allemaal over te leren en niet alleen de bloggers, maar ook de bedrijven zelf. Het is gewoon zo dat we respect voor elkaar moeten hebben en elkaar niet zomaar moeten afkraken. Je hoort als een blogger niet een bedrijf af te kraken en als een bedrijf hoor je ook geen blogger af te kraken. We doen dit allemaal voor ons plezier.
Hoe denk jij nou van dit blog advies? Zijn deze bloggers echt verkeerd of is dit slechts een beginnersfoutje?
Ik heb zelf ook wel zulke berichtjes gekregen als bedrijf. Gelukkig niet zo brutaal als deze maar toch een aantal die er veel op leken. Ik snap dat sommige uitspraken een beginnersfout kunnen zijn, maar zoals de bovenstaande berichten zijn gewoonweg brutaal en onacceptabel in mijn ogen. Dreigementen, eisen voor producten? Nee bedankt, dan neem ik je niet serieus.
Ja, inderdaad. Die moet je ook niet serieus nemen he 😉
Ik vind dit echt bizarre voorbeelden. Kan bijna niet geloven dat het echt is. Zo reageer je toch niet?
Ik lees deze berichten echt met plaatsvervangende schaamte. Wat ontzettend respectloos en gruwelijk brutaal zeg! Ik zou dit soort zinnen niet eens op papier krijgen en durven te versturen 🙂 . Wel een boeiend artikel, want ik had geen idee dat niet alleen wij, maar ook bedrijven wel eens op zo’n bizarre manier benaderd worden!
Sommige bloggers zijn gewoon zo brutaal, of hoe je het ook wil noemen. Ik noem het maar ‘de rotte appels’ hihi.
Ahhaha precies!
Ik zou dit soort blogs absoluut niet serieus nemen als je zo’n toon aanslaat ben je gedoemd te mislukken. Ik geloof ook niet dat je met deze werkwijze grote merken kan aantrekken voor een samenwerking. Het is arrogant en niet zakelijk.
Ik lag he-le-maal dubbel toen ik dit las. Wat grappig en geweldig dat dat bedrijf dit allemaal heeft opgestuurd, hahaha. Ik snap de ernst wel hoor, dit is echt not done. We moeten het goede voorbeeld zijn.
Aha ik ben blij dat je het leuk vond!
Om eerlijk te zijn vind ik het vreemd dat bedrijven op je artikels gereageerd hebben, het oogt helemaal niet professioneel, ook omdat ze informatie hebben vrijgegeven over andere bloggers. Natuurlijk zijn de mails die ze hebben ontvangen wel heel brutaal, en bloggers mogen wel eens op hun plaatsje gezet worden, maar spreken is silver, zwijgen is nog altijd goud 🙂
Daar heb je ook helemaal gelijk in! Vond het toch interessant om te delen.
Zo iets hoor je ook regelmatig ja. Je moet elkaar meg respect behandelen en het moet vanuit twee kanten leuk blijven. Zulke reacties of mails kunnen natuurlijk niet maar mails zoals in je vorige artikel ook niet.
Haha! Je hebt van die mensen… Maar bedrijven kunnen er ook wat van hoor. De eisen die soms gesteld worden…
Jaa inderdaad!
Waw sprakeloos. Dit zou ik nooit durven. Puur uit respect voor het bedrijf.
I’m totally agree with you. Bloggers can’t behave like that. Today there is more and more younger bloggers who not understand how this job work and expect everything to be free, and they make problems for real bloggers which do their job right, because more & more companies closing “doors” for collaborations, I also felt that on my skin. I wanted to do some articles for free for some companies they just denied…
However I hope that will be all good in near future
I look at the blog world like this, the internet is the ocean, and blog websites are islands on the oceans. People will do anything for ships (traffic) to come to their islands, even I it comes from immoral practices. Good article
Thanks a pretty good example. Was a nice short read 😉
Wow, ik wist dat er inderdaad een aantal onprofessionele bloggers waren. Maar dit slaat alles! Heel fijn om eens de andere kant van het verhaal te lezen, op die manier krijgen we allemaal meer begrip voor elkaar:)
Ongelooflijk wat een verhalen en toch denk ik zeker dat dit gebeurd. Ik schrik zo wie zo af en toe van wat andere bloggers ‘durven’ te schrijven. Ik zou zelf geen bedrijf aanschrijven.
Bizar hoe deze wereld toch eigenlijk in elkaar zit. Als we gewoon van beide kanten respect én begrip zouden tonen zou dit niet eens besproken hoeven worden.. En zouden we gewoon een normaal gesprek aan kunnen gaan. Gelukkig zijn er ook een hoop bedrijven én bloggers die wel weten hoe het moet:).
I have done a few Beauty reviews and at first I thought it was great you know free products and then I saw someone else post about the things we don’t take into account. It costs them nothing, our time, promotion and the fact that the review lives on our blogs for as long as the blog exists is worth more than a handful of products they didn’t really lose much on. So now I won’t do reviews for free products, but that’s just me.
Hmm I think you’re right tho. I review products, because I love to review products. I always add no-follow links as well.
Wat een reacties zeg! Dat kan echt niet gewoon. Zelf heb ik één keer een samenwerking gehad met een bedrijf en dat is heel netjes gelopen. Zelf een bedrijf benaderen op zo’n toon zou ik nooit doen
Wat een bizarre voorbeelden… valt me wel op dat ze allemaal erg jong zijn. Heel erg jong.
Tsja sommige mensen ..
Wat respectloos, rare reacties vind ik het. Gelukkig zijn niet alle bloggers (& bedrijven) zo. xx