Email marketing is heel belangrijk voor bloggers. Het zorgt voor meer verkeer, meer verdiensten en daarnaast kan je ook nog eens een sterke band creëren met je lezers. Voor email marketing heb je wel een goede email service provider nodig. Benieuwd welke email service provider het beste is? Lees dan verder!
Deze post bevat affiliate links. Je kan mijn disclaimer hier zien. Bedankt voor je support!
Gratis Email Service Provider
Als je net bent begonnen met bloggen, dan raad ik het zeker aan om te beginnen met Mailchimp. Deze email service provider is gratis tot 2000 subscribers en als je dus die 2000 subscribers heb gehaald, dan moet je gaan betalen. Mailchimp is goed voor als je onder de 2000 subscribers zit, maar als je er boven zit, dan moet je echt even kijken naar een ander programma.
Als je aan het behouden van een nieuwsbrief denkt, dan denk je eigenlijk alleen maar aan emails sturen. Toch is er een heel groot verschil tussen alleen emails sturen en een nieuwsbrief behouden. Zodra ik de 2000 subscribers op Mailchimp heb bereikt, ga ik daarom ook overstappen naar Convertkit. Dit programma trekt mij hartstikke sterk aan en daar zijn dan ook een aantal redenen voor.
Lees tip: Een blog starten in 2019
Betaalde email service provider
Door deze link kon ik Convertkit 14 dagen gratis uitproberen en toen ik dat deed, wist ik meteen dat ik wilde overstappen. Als je over Convertkit zit te twijfelen, dan raad ik het aan om ook eens via de link Convertkit 14 dagen gratis uit te proberen. Ik bedoel.. Het is gratis, dus wat kan er mis gaan?
Pin voor later
Custom opt-in formulieren
De eerste reden waarom ik over ga stappen naar Convertkit zijn de opt-in formulieren. Weet je hoe moeilijk het is om een opt-in formulier te maken, die past bij mijn blog design. Elke keer wanneer ik een formulier wil toevoegen aan mijn blog, kost dit niet normaal veel tijd en die tijd kan ik natuurlijk veel beter besteden aan mijn blog verbeteren of andere belangrijke dingen. Met Convertkit kan je een hoop formulieren creeëren die past bij verschillende opt-ins. Zo zou ik graag een opt-in formulier voor mijn freebies maken, een opt-in formulier voor mijn gratis e-course en natuurlijk een algemene opt-in formulier. Bij Mailchimp is dit helaas niet mogelijk.
Automation regels
Dit gaat mijn leven zoveel makkelijker maken. Met deze regels kan je dus zeggen van.. Als dit gebeurd, dan moet dit gebeuren. Bijvoorbeeld, als een subscriber op een bepaalde link klikt, dan moet die subscriber aan deze tag worden toegevoegd. Als ik bijvoorbeeld een bepaald affiliate product promoot, dan is het handig om te weten wie er nou eigenlijk interesse in heeft en wie niet.
Eigen landing pagina
Als je Mailchimp hebt, dan weet je waarschijnlijk wel hoe lelijk de landing pagina’s zijn. Het is gewoon een witte pagina die je dan nog enigszins mooier kan maken, maar het blijft gewoon lelijk. Met Convertkit kan je gelukkig een eigen landingspagina maken en dat vind ik dan ook echt een grote aanrader. Met landing pagina’s kan je je eigen opt-ins promoten, zonder dat je je bezoekers afschikt door een witte pagina.
Convertkit is uiteindelijk goedkoper dan Mailchimp
Hah leuk, je hebt 2000 subscribers gehaald, maar je moet nu betalen voor Mailchimp. Het is nu misschien nog wel gratis, maar na die 2000 subscribers dus niet meer. Daarnaast is Mailchimp gratis wanneer je onder de 12.000 emails per maand blijft. Dit klinkt echt hartstikke veel, maar als je bijvoorbeeld 500 subscribers hebt en je verzend ongeveer 2 emails per week, dan zit je al snel op de 4000 emails per maand. Als je dus wat meer emails per week wil versturen (Wat dus echt een aanrader is!), dan heb je pech, want dan moet je betalen.
Hierboven zie je een aantal van de prijzen. Als je dus 2500 subscribers hebt, dan betaal je $30 per maand. Na die 2500 subscribers gaat de prijs dan ook flink omhoog. Zo wordt je opeens $5 per maand extra gerekend als je alleen maar 100 subscribers extra hebt. Als je dan vervolgens 5000 subscribers hebt, dan betaal je $55 per maand. (Ik snap de logica niet).
Lees tip: Blog investeringen die je moet maken
Maar het leuke aan Mailchimp is.. Je subscribers aantal gaat verschrikkelijk snel omhoog. En nee, dat komt niet doordat je zo populair bent. Laten we zeggen, je hebt vier lijsten. Als dan vervolgens iemand zich aanmeld voor al die vier lijsten, dan ben je niet 1 subscriber rijker, maar meteen 4 subscribers rijker. En ja, zo loopt die prijs flink op natuurlijk.
Convertkit heeft zoveel verschillende opties en mogelijkheden, de prijs die je dan voor Mailchimp betaald, kan je dan veel beter gebruiken voor Convertkit.
Nu denk je van.. Celine.. Die prijzen van Convertkit zijn toch echt duurder. Maar nee, dat is eigenlijk echt niet zo. Door Mailchimp ben je namelijk verplicht om verschillende lijsten te maken, want zonder die lijsten kan je niet verschillende soorten mensen bereiken. Als je dus bijvoorbeeld 2000 subscribers hebt gehaald op Mailchimp en die 2000 subscribers zijn lid van alle vier de lijsten, dan heb je dus eigenlijk maar 500 subscribers. Oftewel, dan kost Mailchimp je $30 per maand en Convertkit je maar $24 per maand. Als je dan in mijn geval nog meer lijsten maakt door verschillende opt-ins, dan ben je dus nog meer geld kwijt aan Mailchimp.
Lees tip: Self Hosted Platform vs. Gratis Blog Platform.
Dus.. Welke is het beste?
Als je net bent begonnen met bloggen en dus nog onder de 2000 subscribers zit, dan is Mailchimp voor heel kort een aanrader. Zo kan je het sturen van nieuwsbrieven even proeven en kan je daarna altijd overstappen naar een andere provider. Als je echter boven de 2000 subscribers zit, dan is Convertkit echt een grote aanrader. Deze heeft zoveel geweldige opties en is uiteindelijk ook nog goedkoper dan Mailchimp!
Welke email service provider gebruik jij?
0 reacties