Als je begint met het gebruiken van Google Analytics, dan word je overspoeld door alle verschillende vakterminologie en digitale termen. Om goed op weg te kunnen met Google Analytics is het belangrijk de Google Analytics begrippen te kunnen en te begrijpen. In het artikel van vandaag vertel ik meer over de basisbegrippen van Google Analytics, die belangrijk zijn om te weten als je blogt of een website beheert.
Dit is het tweede artikel van de nieuwe blogreeks ‘The Google Guide’. De komende tijd zal er regelmatig een nieuw deel online komen met nieuwe tips en informatie over de verschillende toepassing van Google, die handig zijn om te weten als blogger. Vorige week schreef ik in het eerste artikel waarom Google Analytics een belangrijk programma is voor bloggers en website-eigenaren.
Google Analytics Begrippen; dit moet je begrijpen.
Celine schreef een jaar geleden zelf op The Blog Boss al over Analytics. Sindsdien zijn er een aantal dingen veranderd en ik zal iets dieper op andere begrippen ingaan.
Het doelgroepoverzicht is voor bloggers en website-beheerders een belangrijke pagina om te begrijpen. In dit overzicht zie je hoeveel bezoekers jouw website hebben bezocht. Rechts bovenin kun je een bepaalde periode selecteren, waarop je graag wilt analyseren.
Gebruikers en nieuwe gebruikers
Het eerste begrip wat we tegenkomen zijn de gebruikers. De gebruikers zijn jouw unieke bezoekers. Daarnaast staan de nieuwe gebruikers. Dit zijn unieke bezoekers die jouw website (in de meetperiode) niet eerder hebben bezocht. In het cirkeldiagram aan de rechterkant van de pagina staan de nieuwe bezoekers (New Visitor) en terugkerende bezoekers (Returning Visitor) schematisch weergeven.
Sessies
Een sessie is de periode dat een bezoeker actief is op jouw website. Dit getal is altijd hoger, dan het getal van de gebruikers en de nieuwe gebruikers. Dit komt omdat een bezoeker, soms meerdere sessies heeft. Aan één bezoeker kunnen zomaar vijf verschillende sessies vastzitten. Vervolgens wordt er een gemiddelde getrokken van het aantal sessies per gebruiker. Hoe vaak komt een gebruiker gemiddeld op jouw website.
Paginaweergaven
Er wordt bij de paginaweergaven aangetoond hoeveel pagina’s de gebruikers in totaal hebben bezocht. Wanneer een pagina meerdere malen door dezelfde persoon wordt bezocht, wordt dit ook meegeteld in het totaal van de pagina weergaven. De statistiek pagina’s/sessies geeft een gemiddelde hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld bezoekt. Hoelang een bezoeker gemiddeld op jouw website verblijft is te zien bij het statistiek van de gemiddelde sessieduur.
Bouncepercentage
De bouncepercentage wordt vaak verkeerd begrepen. De bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van de bezoekers de website heeft verlaten met slechts één sessie. Dit betekent dat de bezoeker na het bezoeken van bijvoorbeeld de homepagina of een blogartikel de website weer heeft verlaten zonder een nieuwe actie uit te voeren. Goed om te weten, natuurlijk!
Meer lezen over Google?
- Waarom is jouw Domain Authority zo belangrijk? | The Google Guide
- Wat is SEO? 10 Tips voor meer bezoekers uit zoekmachines | The Google Guide
- Google Analytics; Waarom heb je dit nodig? | The Google Guide
- Google Analytics Begrippen; Dit moet je begrijpen! | The Google Guide
- Domain authority verbeteren met deze tips
Mijn naam is Tessa van Verk, student Communicatie op Hogeschool Rotterdam en (food)blogger op Dagelijks Glutenvrij. De komende maanden neem ik jullie mee in de wereld van Google, in de Google Guide. Heb je een specifieke vraag of wil je graag iets duidelijker hebben uitgelegd over Google of één van de andere onderwerpen, die ik bespreek? Reageer onder de artikels of stuur een mailtje naar contact@dagelijksglutenvrij.nl. Bekijk ook eens mijn portfolio.
Welke Google Analytics Begrippen zijn voor jou onduidelijk?
0 reacties