Ik merk dat er nog veel onduidelijkheid is over Google Analytics. Sommige gebruiken helemaal geen Google Analytics en sommige begrijpen niet hoe je dit programma optimaal kan gebruiken. Vandaag leg ik je uit hoe dit programma werkt en wat je er eigenlijk allemaal mee kan.
Google Analytics Begrippen
Er zijn een aantal begrippen die je moet weten voordat we echt aan de slag kunnen. Er is bijvoorbeeld veel onduidelijkheid over wat nou de unieke bezoekers zijn. Veel bedrijven vragen hiernaar en dan wil je natuurlijk wel de juiste cijfers geven. De unieke bezoekers zijn de gebruikers. Daarnaast heb je bij jouw doelgroep nog de sessies en de nieuwe gebruikers. De sessies zijn de verschillende acties die op jouw site worden uitgevoerd. De nieuwe gebruikers zijn de hoeveelheid nieuwe gebruikers die op jouw website komen in vergelijking met vorige maand.
Wat kan je hier precies mee?
Nu is natuurlijk de vraag wat je allemaal met Google Analytics kan. We verdelen Google Analytics even in een aantal groepen. Taal en locatie, gebruikers per bron, leeftijd en geslacht en bestemmingspagina’s.
Taal en locatie
Met taal en locatie kan je natuurlijk zien waar iedereen vandaan komt en welke taal deze mensen spreken. Ik zie veel Nederlandse bloggers die vervolgens pins in het Engels gaan maken om bezoekers te krijgen. Handig natuurlijk, want zo krijg je een stuk meer bezoekers. Een groot deel van de wereldbevolking spreekt namelijk Engels. Zo krijg je alleen niet echte bezoekers, alleen maar mensen die meteen jouw website weer verlaten, omdat het toch in het Nederlands te lezen is. Bij taal en locatie kan je zien welke mensen jouw website bezoeken en misschien kan je zelfs wel overwegen om in het Engels te gaan bloggen.
Gebruikers per bron
Dan gaan we het nu hebben over gebruikers per bron. Ik vind dit een van de belangrijkste functies van Google Analytics. Met deze functie kan je namelijk zien van welke social media sites jouw bezoekers vandaan komen. Ik neem even als voorbeeld mijn eigen analytics. Bij gebruikers per bron staat dat ik veel bezoekers krijg van Pinterest, maar erg weinig van Facebook. Ik kan nu twee dingen doen. Als ik weinig tijd zou hebben dan zou ik meer tijd in Pinterest investeren en minder in Facebook. Nu ik wat meer tijd heb, ga ik me meer op Pinterest focussen, maar ook op Facebook, om toch te kijken of ik meer uit Facebook kan halen. Als school weer begint ga ik opnieuw naar mijn gebruikers per bron kijken en vervolgens mijn strategie aanpassen. Als opeens Facebook heel goed gaat, ga ik hier meer tijd in besteden en zo mijn strategie aanpassen. Het is dus belangrijk dat je regelmatig naar deze functie kijkt. Ik kijk hier bijvoorbeeld elke maand naar.
Leeftijd en geslacht
Als ik naar leeftijd en geslacht ga kan ik precies zien welke doelgroep regelmatig mijn blog bezoekt. Ik zie bij mijn analytics dat veel vrouwen mijn blog bezoeken, wat natuurlijk redelijk logisch is voor een beauty blog. Stel je voor, je hebt een site over gadgets en je ziet tot je verbazing dat veel mannen jouw website bezoeken. Als je wilt, kan je dan een aantal artikelen speciaal voor mannen maken, want mannen hebben juist interesse in jouw website. Bij leeftijd geldt een beetje hetzelfde. Als je ziet dat veel jonge mensen jouw blog bezoeken, dan kan je je artikelen aanpassen aan die jonge bezoekers. Het is alleen wel belangrijk dat je gewoon dicht bij jezelf blijft staan. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je artikelen gaat schrijven voor de bezoekers.
Meer lezen over Google?
- The Google Guide | Google Analytics; Waarom heb je dit nodig?
- SEO verbeteren en blog traffic verhogen | Dit zijn de methoden!
Bestemmingspagina’s
Als laatste hebben we de bestemmingspagina’s. Welke artikelen doen het goed en welke juist helemaal niet? Dat kan je dus hier zien. Zoals ik al zei is het belangrijk dat je schrijft over wat jij leuk vindt, maar als je je blog wat serieuzer wilt aanpakken, kan het misschien handig zijn om meer van die artikelen te schrijven die juist vaak worden gelezen. Misschien doen jouw fashion posts het juist heel goed of misschien jouw beauty posts. Dan kan je juist meer van die artikelen schrijven.
Hoe gebruik jij Google Analytics?
hele handig uitleg!! het duurde bij mij ook even voordat ik alles door had
Fijn om te horen, dankjewel!x
Een handig artikel! Ik ben nog bezig te ontdekken wat ik allemaal uit google analytics kan halen. Erg interessant allemaal 😉
Super leuk om te horen!
Bij mij is 56% van de bezoekers man. Terwijl ik een echt vrouwen blog heb.
Oeh dat is bijzonder! Dan plaats je toch echt artikelen die mannen interessant vinden 😉
Ik heb ’t ooit geïnstalleerd, maar het wil precies niet werken. Ik zal wel weer iets verkeerd gedaan hebben, mij kennende..
Ik zie dat je op WordPress.com blogt. Daar kan je helaas niet Google Analytics op installeren..
Vind het zeker heel handig om te gebruiken, je kunt er veel informatie uit halen. Handig als je je blog naar een hoger level wilt tillen.