Daar sta je dan te springen. 1 euro per lead! Nou, dat is toch goed meegenomen denk je.. Iemand klikt even op mijn linkje en dan krijg ik al 1 euro.. Als dus vijftig mensen op mijn linkje klikken dan heb ik al snel 50 euro bij elkaar! Nou, helaas dat is niet het geval. Er zit tussen een duidelijk verschil tussen klik en lead. Benieuwd wat het verschil is tussen klik en lead? Dat leg ik uit in deze blog!
Wat is een klik?
Een klik is eigenlijk heel simpel om uit te leggen. Een klik is wanneer iemand op de link van jouw website klikt en verder geen actie uitvoerd. Hij of zij bekijkt dus alleen de website van de adverteerder en verlaten dan de website weer.
Wat is een lead?
Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. Dit betekent dus dat een bezoeker doorklikt naar de website van de adverteerder waar je bij aangesloten bent en vervolgens iets op die website doet. Bijvoorbeeld, inschrijven voor een nieuwsbrief, een prijs aanvragen of iets wat er toe lijkt dat het een potentiële klant is. Meestal staat bij het affiliate programma wat er onder een lead valt. Zo ben ik ingeschreven bij een adverteerder die een lead ziet als inschrijven voor een nieuwsbrief. Daarvoor krijg ik dan een bepaald bedrag. Als de bezoeker echter alleen klikt op de link, dan wordt dit niet gezien als een lead.
Wat is een sale?
Een sale betekent dat de potentiële klant in een klant verandert. De bezoeker koopt dan ook daadwerkelijk iets. Hiervoor krijg je een bepaalt percentage over het aankoopbedrag. Bij sommige affiliate programma’s is dit heel laag, maar bij andere weer wat hoger. Bij ShareASale is dit percentage vrij hoog (dit ligt natuurlijk ook aan de adverteerder).
Lees tip: Ultimate Bundles Affiliate | Waarom moet jij je aanmelden?
Dus.. Wat is nou het verschil tussen klik en lead?
Een klik is dus wanneer mensen op een affiliate link klikken. Echter, bekijken ze dan alleen de website, maar voeren ze niet een actie uit. Een lead betekent dat mensen echt een actie uitvoeren. Bijvoorbeeld, het aanmelden van een nieuwsbrief of een andere actie. Deze lead verschilt een beetje per adverteerder. Soms krijg je natuurlijk niks voor een lead, maar bij andere wel. Ik raad je dus aan om goed even bij de adverteerder te informeren wat zij precies zien als een lead. Sommige willen namelijk aanmeldingen voor een nieuwsbrief en sommige weer wat anders.
Is het verschil tussen klik en lead voor jou nu duidelijk?
Like zeker mijn Facebook pagina om op te hoogte te blijven van al mijn blog tips.
0 reacties