Wat is SEO? 10 tips voor meer bezoekers vanuit zoekmachines  | The Google Guide

Wat is SEO? 10 tips voor meer bezoekers vanuit zoekmachines | The Google Guide

Iedereen wilt natuurlijk meer bezoekers op zijn website of blog. Als je Google Analytics gebruikt, dan kun je zien dat bezoekers vaak afkomstig zijn vanuit een aantal verschillende bronnen, zoals sociale media, direct verkeer, via referral links of via organic search. Het verkeer wat je binnen krijgt via organic search komt altijd vanuit zoekmachines. In deze blog vertel ik meer over de term SEO en geef ik 10 tips hoe jij jouw blog kunt optimaliseren.

Wat is SEO?

Voordat ik een aantal tips ga geven. Wil ik graag de term SEO uitleggen. De term SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel het optimaliseren van websites voor mensen die zoekmachines gebruiken. Iemand die een zoekmachine, zoals Google maakt altijd gebruik van zoektermen om te vinden wat die persoon zoekt.

Pin voor later

SEO is not that easy to increase. You really need the best tips and trips to increase your search Engine Optimization. On this website I will tell you the best tips and tricks for beginners. I will tell you my WordPress strategy and of course, what is SEO. These marketing tips are the best of 2017/2018/2019 for bloggers. #BloggingAdvice #BloggingForBeginners #GrowYourBlog | Keywords | Tools | Images | Design | Etsy | Services | Banner | Blog | Company | Funny | Yoast | Google | Content |

Met deze tips vergroot jij je verkeer vanuit zoekmachines!

Download Yoast SEO!

Als je gebruik maakt van WordPress, dan zijn er handige plugins die je kunt gebruiken om je SEO te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis versie van Yoast SEO. Deze plugin analyseert jouw tekst om het zoekwoord wat je hebt aangegeven. Door middel van groene, oranje en rode bolletjes geeft de plugin een score aan je artikel. Zijn alle bolletjes groen? Dan is je artikel beter vindbaar voor zoekmachines!

Gebruik slimme zoekwoorden

Het lijkt misschien een lastige klus om te focussen op bepaalde zoekwoorden. Het is daarom belangrijk om goed te weten waar je artikel over gaat, of juist op welke vraag jouw artikel antwoord geeft. Denk goed na onder welke zoekwoorden jij wilt dat je artikel gevonden wordt.

Vind je het toch lastig om het juiste zoekwoord te vinden? Gebruik de zoekfunctie van bijvoorbeeld Google. Typ het zoekwoord wat je in gedachten hebt in en kijk naar de resultaten. Soms zitten hier verrassende tips tussen om je op te focussen. Denk ook na wat je zelf zou intypen als je opzoek zou gaan naar de informatie uit jouw artikel. Op een gegeven moment word je er handig in!

Een pakkende titel is THE KEY!

De meeste mensen klikken vanuit automatische direct op een van de eerste drie opties in Google. Toch is het belangrijk om een goede sterke titel te hebben, die jouw artikel of pagina goed beschrijft. Zorg er ook voor dat je zoekwoord weer terug komt in je titel! Celine schreef eerder een blog met hele goede tips om sterke en pakkende titels te schrijven om je traffic te verhogen.

Maak gebruik van koppen en tussenkopjes

Het gebruik maken van koppen en tussenkopjes heeft meerdere functies. Ten eerste maakt het een artikel overzichtelijk, leesbaar en interessant. Een internetlezer is een scroller en zoekt informatie die hij of zij echt interessant vindt. Een prikkelende kop of tussenkop kan de lezer aanspreken om het stukje te lezen of nog beter om het hele artikel alsnog te lezen.

Daarnaast is er nog een andere functie. Zoekmachines zoals Google vinden koppen en tussenkoppen ook heel prettig. Als je de juiste zoekwoord gebruik in je koppen geef je aan de zoekmachines extra focus op het artikel. En dat vind onder andere Google gewoon heel fijn.

SEO-titel en een Meta-beschrijving; moet dat echt?

Iedere beginnende blogger en soms zelfs ervaren bloggers vergeten vaak een aangepaste SEO-titel of metaomschrijving toe te voegen. Maar wat is het eigenlijk? Als je gebruik maakt van de plugin Yoast SEO dan kun je dit heel makkelijk aanpassen. De SEO-titel is een titel van je artikel of pagina die wordt weergeven in Google. Deze titel kan je afwijkend maken van het originele titel, maar zorg er wel voor dat er overlapping in blijft.

Een metaomschrijving is een korte beschrijving van maximaal  160 tekens die jouw artikel kort samenvat. Zorg dat je zo veel mogelijk interessante zoekwoorden verwerk in je metaomschrijving. De ‘hoofd’ zoekwoord verwerk je in de SEO-titel en de metaomschrijving.

Onderschat je afbeeldingen niet!

Je weet natuurlijk dat goede foto’s erg belangrijk zijn voor de uitstraling van je pagina’s en blogs. Daarnaast hebben ze ook een  functie voor zoekmachines. Mits je ze optimaal gebruikt. Je kunt namelijk bij alle afbeeldingen, zogenoemde ‘alt-attributen’ toevoegen. Als je op de afbeelding in WordPress klikt, dan zie je ‘Attribuut afbeeldingstitel’ staan. Hier voeg je het zoekwoord in!

Leg je focus niet alleen op die zoekmachines!

Zoekmachines zijn dol op inkomende links naar jouw website. Google hanteert honderden criteria’s om jouw positie te bepalen in de zoekmachine. Een website waar veel verkeer op is, is gewoon ontzettend interessant voor zoekmachines en dat vindt Google ook erg leuk. Bezoekers die binnenkomen via platformen zoals Facebook en Pinterest meten zoekmachines, zoals Google ook als verkeer.

Meer lezen over Pinterest en Tailwind? Lees dan deze blogs:

Test niet het geduld van je bezoeker

Jouw bezoeker houdt van snelheid en wilt niet te lang wachten op de informatie die op jouw website staat. De ideale laadtijd is maximaal 1,5 seconde. En ja, dat is behoorlijk snel.

Een goede dosis geduld..

Zoekmachines zijn soms ook gewoon verschrikkelijk. Je kunt nog zo je best doen om je website optimaal te optimaliseren en je complete artikel seo-proof maken. De kans is nog steeds aanwezig, dat je verkeer maar langzaam groeit vanuit zoekmachines. Het vergt ook gewoon veel geduld. Blijf gemotiveerd en blijf sterke content schrijven.

Verbeter je DA en je PA!

Je hebt misschien wel eens van de termen Domain Authority en Page Authority gehoord. In dit blog ga ik hier niet te diep op in. Binnenkort komen er twee artikelen online waarbij ik dieper in op deze twee termen en waarom dit zo belangrijk is.

Waar loop jij tegenaan bij het optimaliseren van jouw website of blog?

Hi! Je hebt zojuist een artikel gelezen, geschreven door Tessa van Verk. Ik ben honoursstudent Communicatie op Hogeschool Rotterdam en schrijf sinds 2014 op mijn glutenvrije foodblog Dagelijks Glutenvrij. Op The Blog Boss neem ik jullie graag mee in de wereld van online marketing en sociale media. Benieuwd naar mijn werk? Bekijk ook eens mijn portfolio.

Een reactie plaatsen